Prinsjesdag 2023: Mobiliteit
In de Troonrede staan de belangrijkste plannen van de regering voor het komende jaar. Wat zijn de belangrijkste veranderingen op het gebied van mobiliteit voor 2024?
Reiskostenvergoeding
- Volgend jaar wordt de onbelaste kilometervergoeding verhoogt van €0,21 naar €0,23 per kilometer.
Bijtelling op nieuwe elektrische auto’s.
- Bijna ieder jaar vond er wel een wijziging plaats in de bijtelling van nieuwe elektrische auto’s. De bijtelling voor elektrische auto’s blijft in 2024 ongewijzigd op 16% over maximaal €30.000. Boven de €30.000 is dit 22%. In 2025 stijgt de bijtelling met 1% naar 17%. En het plan is dat er vanaf 2026 geen voordeel meer is voor elektrische auto’s. de bijtelling zal dan gelijk zijn aan de standaardbijtelling van 22%.
BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen)
- Vanaf januari 2025 wil het kabinet de bpm op personenauto’s met ongeveer €200 verhogen. Het vaste deel van de bpm is in 2023 €400. Het variabele deel verandert niet. Dit is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de personenauto. (bpm is de belasting die een koper betaalt bij de aankoop van een nieuwe auto of van een auto uit het buitenland). Auto’s zonder CO2-uitstoot blijven ook in 2024 vrijgesteld van bpm. Bestelwagens zijn nu nog vrijgesteld van bpm maar vanaf 2025 wordt dit afgeschaft.
MRB (Motorrijtuigenbelasting)
- Ook in 2024 blijven auto’s zonder CO2-uitstoot vrijgesteld van wegenbelasting. De wegenbelasting wordt vastgesteld op basis van de CO2-uitstoot.
Rapportageverplichting werk gebonden personenmobiliteit.
- Vanaf 1 januari 2024 moeten werkgevers met meer dan 100 personeelsleden verplicht gegevens registreren en rapporteren van alle zakelijke kilometers en woon-werkverkeer van alle medewerkers, met daarbij de daarbij horende CO2-uitstoot. Deze gegevens moeten vanaf het jaar erna (in 2025) digitaal bij het rijk ingediend worden. De rapportageverplichting helpt de werkgever om inzicht te krijgen in de CO2-uitstoot door werk gebonden personenmobiliteit. Het doel is om de jaarlijkse CO2-uitstoot door werk gebonden personenmobiliteit te verminderen zodat deze in 2030 met minimaal 1,5 megaton is verminderd.
*deze plannen zijn nog niet definitief. De Eerste en Tweede Kamer moeten hier nog over beslissen.