Prinsjesdag 2023: Mobiliteit

September 27, 2023

In de Troonrede staan de belangrijkste plannen van de regering voor het komende jaar. Wat zijn de belangrijkste veranderingen op het gebied van mobiliteit voor 2024?

Reiskostenvergoeding

  • Volgend jaar wordt de onbelaste kilometervergoeding verhoogt van €0,21 naar €0,23 per kilometer.

Bijtelling op nieuwe elektrische auto’s.

  • Bijna ieder jaar vond er wel een wijziging plaats in de bijtelling van nieuwe elektrische auto’s. De bijtelling voor elektrische auto’s blijft in 2024 ongewijzigd op 16% over maximaal €30.000. Boven de €30.000 is dit 22%. In 2025 stijgt de bijtelling met 1% naar 17%. En het plan is dat er vanaf 2026 geen voordeel meer is voor elektrische auto’s. de bijtelling zal dan gelijk zijn aan de standaardbijtelling van 22%.

BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen)

  • Vanaf januari 2025 wil het kabinet de bpm op personenauto’s met ongeveer €200 verhogen. Het vaste deel van de bpm is in 2023 €400. Het variabele deel verandert niet. Dit is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de personenauto. (bpm is de belasting die een koper betaalt bij de aankoop van een nieuwe auto of van een auto uit het buitenland). Auto’s zonder CO2-uitstoot blijven ook in 2024 vrijgesteld van bpm. Bestelwagens zijn nu nog vrijgesteld van bpm maar vanaf 2025 wordt dit afgeschaft.

MRB (Motorrijtuigenbelasting)

  • Ook in 2024 blijven auto’s zonder CO2-uitstoot vrijgesteld van wegenbelasting. De wegenbelasting wordt vastgesteld op basis van de CO2-uitstoot.

Rapportageverplichting werk gebonden personenmobiliteit.

  • Vanaf 1 januari 2024 moeten werkgevers met meer dan 100 personeelsleden verplicht gegevens registreren en rapporteren van alle zakelijke kilometers en woon-werkverkeer van alle medewerkers, met daarbij de daarbij horende CO2-uitstoot. Deze gegevens moeten vanaf het jaar erna (in 2025) digitaal bij het rijk ingediend worden. De rapportageverplichting helpt de werkgever om inzicht te krijgen in de CO2-uitstoot door werk gebonden personenmobiliteit. Het doel is om de jaarlijkse CO2-uitstoot door werk gebonden personenmobiliteit te verminderen zodat deze in 2030 met minimaal 1,5 megaton is verminderd.

*deze plannen zijn nog niet definitief. De Eerste en Tweede Kamer moeten hier nog over beslissen.

Traxall Nederland maakt gebruik van cookies om uw gebruiksgemak te verbeteren.Meer informatieAccepteer cookies