Nederlanders zijn brokkenpiloten
Een botsing met een loslopend dier, geen voorrang verlenen, verkeerd inhalen: iedereen die veel onderweg is, krijgt er vroeg of laat mee te maken; autoschade. Ongeacht of de schade wel of niet door eigen toedoen is ontstaan, het komt altijd ongelegen en kan voor veel ongemak zorgen.
Dit is de top vijf:
- Ruitschade
- Kop-staart botsing
- Braakschade
- Tegen stilstaand object gereden
- Parkeerschade
Wat vooral opvalt aan de autoschades van de afgelopen tien jaar, is dat het aantal schades doordat er tegen een stilstaand object is aangereden alle jaren in de top blijft staan. Dit is noemenswaardig, aangezien steeds meer auto’s tegenwoordig zijn uitgerust met sensoren en automatische functies, zoals een parkeerhulp, Adaptive Cruise Control (ACC) of Lane Departure Warning System (LDWS), welke helpen bij het veilig autorijden. Toch blijken automobilisten nog veel afgeleid te zijn en brokken te maken.
Een korte afleiding achter het stuur kan al een ongeval veroorzaken. Ongeveer 68 procent van de ongelukken gebeurt doordat mensen afgeleid zijn in de auto. Denk aan bediening van auto-apparatuur, medepassagiers of de smartphone, waardoor je minder snel op onverwachte verkeerssituaties kunt reageren. Hierdoor is er geen volledige focus op de weg en worden objecten of medeweggebruikers over het hoofd gezien, wat dus vaker schade veroorzaakt.
Wat men nu al ziet en wat in de toekomst alleen maar toe zal nemen, is een daling in het aantal autoschades door de geavanceerde technologieën in de auto. Daarentegen stijgt het gemiddelde schadebedrag. Het repareren van deze technische snufjes is namelijk duurder, waardoor het schadebedrag van de reparatie flink kan oplopen.”
De afgelopen tien jaar steekt ruitvervanging- en reparatie ieder jaar weer met kop en schouders uit boven alle gemelde autoschades. Toch neemt ook het aantal ruitschades de laatste jaren af. Onder meer door de zachte winters ontstaat er minder schade aan het wegdek, waardoor er geen loskomende steentjes opspringen die de autoruit beschadigen. Reparatiekosten voor ruiten nemen echter wel toe. Dit komt doordat niet alleen de ruit vervangen wordt, maar ook eventuele sensoren die hierin verwerkt zijn. Hierdoor moet een auto vaak zelfs opnieuw gekalibreerd worden.