Leaserijder heeft minder keuze door WLTP
De nieuwe WLTP-meetmethode van CO2-uitstoot bij nieuwe auto’s zorgt voor oplopende autoprijzen en daardoor een beperking van de keuze in het leasebudget van de zakelijke rijder. Werkgevers moeten daar rekening mee houden in het vaststellen van de leasenormen.
Als auto’s duurder worden en de normleasebedragen die werkgevers hanteren gelijk blijven, dan worden zakelijke rijders beperkt in hun keuze vanwege een verandering in een Europese testmethodiek. Werkgevers zullen vast moeten nadenken over het eventueel nu vast verhogen van de normleasebedragen.
De WLTP-test is op zich een terechte ontwikkeling, omdat het verbruik realistischer wordt ingeschat, maar als de normbedragen echter gelijk blijven terwijl auto’s duurder worden, dan is er in praktijk voor een berijder minder keuze. Bijvoorbeeld: Heeft de berijder vandaag de mogelijkheid om een Volkswagen Golf te rijden, dan is dat straks misschien nog maar een Volkswagen Polo.
Daarom moeten werkgevers op zijn minst de leaseregeling met normbedragen nog eens tegen het licht houden en niet wachten op de jaarlijkse indexering, maar nu reeds een aanpassing te doen in de normleasebedragen van minimaal 5%. Dit om te voorkomen dat de zakelijke rijder de dupe wordt van de nieuwe testmethode.