Het energieplafond wordt aangepast, wat betekent dit voor het thuisladen van de elektrische auto?
Vanaf 1 januari 2023 geldt een prijsplafond op energie voor alle huishoudens en andere kleinverbruikers. Het tarief voor elektriciteit gaat naar maximaal €,40 per KWh en het maximale verbruik naar 2.900 kWh. Oorspronkelijk lag het maximum voor stroom op ongeveer €0.70. Dit is afhankelijk van de leverancier en of je in de daluren energie tapt. De grenswaarde wordt verhoogd van 2.400 kWh naar 2.900 kWh. Komt het energieverbruik boven dit plafond, dan betaal je het tarief zoals opgenomen in je eigen energiecontract.
Dit roept natuurlijk vragen op bij werkgevers. Welk stroomtarief moet nou worden aangehouden voor de vergoeding aan de medewerker voor het thuisladen van een elektrische auto?
Ons advies:
Vergoed de energiekosten van het laden van de zakelijke auto op basis van het tarief zoals is opgenomen in het energiecontract van de betreffende medewerker. Maak geen onderscheid in onder/boven energieplafond. Waarom? Wanneer een medewerker een volledig elektrische auto heeft, komt het jaarlijkse totale energieverbruik vrijwel zeker boven het energieplafond van 2.900 kWh uit. Een gemiddeld huishouden verbruikt namelijk zo'n 2.500 kWh per jaar.
Voorbeeld:
Auto: Peugeot e-2008
Jaarkilometrage: 25.000 km
Verbruik: 17,6 kWh per 100 km
Thuisladen: 50%
Energieverbruik = 25.000 / 100 * 17,6 * 50% is een energieverbruik van 2.200 kWh voor thuis opladen van de elektrische auto. Een zuinige elektrische auto verbruikt ongeveer 0,16 kWh per kilometer. Een minder zuinig model gaat richting de 0,20 kWh per kilometer.
Moet ik als werkgever nog wel toestaan dat mijn medewerkers thuisladen nu de tarieven oplopen?
Ons advies:
Ja, zeker als de laadvoorziening al geplaatst is ondanks de hogere tarieven ten opzichte van lokaal laden. Gaat uw medewerker met een thuislader toch buiten 'op straat' laden, dan is maar de vraag wat het tarief zal zijn. Tevens houdt hij dan ook 2 laadvoorzieningen 'bezet'. Elektrische rijders zonder eigen laadvoorziening thuis hebben dan dus 'geen' laadvoorziening beschikbaar. Door de kWh-prijs uit het energiecontract van de medewerker te hanteren als vergoeding voor het thuisladen, blijft thuisladen kostenneutraal voor de medewerker.