Emissietest nieuwe voertuigen
De BPM en fiscale bijtelling van een leaseauto, worden mede bepaald doro de CO2-uitstoot van het voertuig. In het verleden werd hier de NEDC-test voor gebruikt. Het verschil tussen de uitslag van deze test en het daadwerkelijke brandstofverbruik en de emissie van de auto was echter dusdanig groot, dat er een nieuwe test verplicht is gesteld: de WLTP-test.
Oude test: NEDC
De oude test, New European Driving Cycle, nog uit het jaar 2000. Deze testrit bestaat uit vier stadsritten (waarvan de oorsprong stamt uit 1970) en een buitenrit (die zijn oorsprong vindt in 1990). Tijdens de gestandaardiseerde rit, worden het brandstofverbruik en de emissie van het voertuig gemeten.
De tests mogen in de buitenlucht worden afgenomen, maar veel fabrikanten kiezen voor testen in het laboratorium. Deze test is niet betrouwbaar gebleken en is daarom vervangen door een nieuwe test: de WLTP.
Nieuwe test: WLTP
De Worldwide harmonized Light Vehicle Test Procedure is ontwikkeld door experts uit de EU, Japan en India, onder richtlijnen van de Europese economische commissie van de Verenigde Naties. De testprocedures bevatten meer voorschriften dan bij de oude test.
Zo zijn er voorschriften voor de omstandigheden van de dynamometertesten, de wegweerstand, het schakelen, het voertuiggewicht (incl. opties, lading en passagiers), de brandstofkwaliteit, de omgevingstemperatuur en de bandenkeuze en -druk neergelegd. Afhankelijk van de gewichtsklasse van het voertuig worden diverse testcycli gevolgd.
Gevolgen voor uw leaseauto’s
Voorlopig heeft de nieuwe manier van testen geen invloed op uw wagenpark. Tot september 2018 is er een overgangsperiode ingesteld. Het kan wel zijn dat er twee emissiewaarden bij een voertuig worden getoond: de NEDC-waarde en de WLTP-waarde. Dit wordt gedaan om vergelijkingen tussen oudere en nieuwere modellen en typen mogelijk te maken.
Auto’s met een nieuwe typegoedkeuring zullen nu al beoordeeld worden met de WLTP-test. Vanaf september 2018 moeten alle nieuw verkochte voertuigen worden voorzien waarden uit de nieuwe test, met uitzondering van uitlopende series. Weer een jaar later moeten alle nieuw verkochte voertuigen zijn voorzien van de CO2-waarde op basis van de WLTP-test.
De BPM-wet zal voor de jaren na 2018 nog worden aangepast door de invoering van een nieuwe tabel. Een voorstel daarvoor gaat in de loop van 2018 nog naar de Tweede Kamer.
Meer informatie over de WLTP-test is hier te vinden.