Elke 60 kilometer een laadpaal langs de belangrijkste wegen
De Europese Unie is het eens over het plaatsen van minstens één snellaadstation voor elektrische auto’s elke 60 kilometer langs de belangrijkste snelwegen. Dit moet uiterlijk in 2026 gerealiseerd zijn. Het gaat om stations met minstens 400 kW-laadvermogen en meerdere laadpunten. Tegen 2028 moet het vermogen per laadstation toenemen tot 600 kW. Ook moeten de EU-landen ervoor zorgen dat uiterlijk in 2031 ten minste om de 200 km waterstoftankstations langs het hoofdwegennet.
Het betalen bij laadpunten wordt toegankelijker en transparanter. Het moet straks mogelijk zijn om gemakkelijk contactloos of met een betaalkaart te kunne betalen zonder dat hiervoor een abonnement nodig is. De prijzen voor het laden moeten volgens de afspraak goed en duidelijk zichtbaar zijn. Ook krijgen de laadpalen een noodknop welke direct in contact staat met de lokale hulpdiensten.
In Nederland hoef je niet lang te zoeken naar en laadpaal om je elektrische auto op te laden. Komende jaren wordt het aantal laadpleinen, snelladers en publieke laadpalen nog flink uitgebreid. De NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur) meldt dat er inmiddels al zo’n 518.000 laadpunten zijn in het hele land. Daarvan zijn er 384.200 privaat, eigendom van particulieren. Dit betekent dat er 133.800 publieke en semipublieke laadpalen zijn. Met semipubliek worden laadpalen bedoeld die open zijn voor publiek maar zich achter een barrière bevindt, zoals laadpalen bij parkeergarages, tankstations, horecalocaties etc.