Autobelastingen in Nederland

Februari 13, 2018

Wanneer je een auto koopt of importeert, of wanneer je een motorrijtuig op naam laat zetten, betaal je belasting. Voor leaseauto's is de belasting in de leaseprijs opgenomen. De Belastingdienst maakt onderscheid tussen drie soorten belastingen: Motorrijtuigbelasting, Bpm en Belasting zware motorrijtuigen.

Motorrijtuigenbelasting (MRB)
De motorrijtuigenbelasting wordt in Nederland geheven op het bezit van motorvoertuigen jonger dan 40 jaar. Daarmee is het een houderschapsbelasting. In de volksmond wordt deze belasting ook wel 'wegenbelasting' genoemd.

Motorrijtuigenbelasting wordt geheven over het bezit van de auto of de motor, niet over het gebruik ervan. Het is dus niet belangrijk of je veel of weinig kilometers rijdt met de auto. Oorspronkelijk werd de motorrijtuigenbelasting geïnd als 'doelbelasting': het doel was om de aanleg en het onderhoud van wegen te bekostigen (wie gebruik maakt van de wegen betaalt daar dan voor).

De hoogte van de motorrijtuigenbelasting is afhankelijk van:

  • Het gewicht van de auto
  • De brandstofsoort
  • De mate van milieuvervuiling (voor 0-emissie voertuigen geldt een volledige vrijstelling van MRB)
  • De provincie waar de eigenaar gevestigd is

De opbrengt motorrijtuigenbelasting gaat deels naar het Rijk (ongeveer 75%) en deels naar de provincies (ongeveer 25%). Iedere provincie mag zelf bepalen (binnen het maximum dat de overheid vaststelt) hoeveel belasting zij heffen over de motorrijtuigen. Dit worden de provinciale opcenten genoemd.

Bpm
Wanneer je een nieuwe personenauto of motorfiets koopt in Nederland, of er een importeert, betaal je BPM: Belasting van Personenauto's en Motorfietsen. De BPM geldt ook voor bestelauto's en vrachtauto's die zijn ingericht voor personenvervoer.

De hoogte van de Bpm is afhankelijk van het motorvoertuig en het tarief. Voor personenauto's is dit tarief afhankelijk van de CO2-uitstoot. Voor bestelauto's, kampeerauto's en motoren wordt het Bpm-tarief bepaald aan de hand van de netto-catalogusprijs.

Wie een volledig nieuwe elektrische auto in Nederland koopt of naam Nederland importeert, hoeft geen Bpm te betalen. Volledig elektrische auto's zijn vrijgesteld van Bpm tot en met 2020, omdat de Rijksoverheid elektrisch rijden stimuleert. Voor plug-in Hybride voertuigen (PHEV) geldt een aangepast tarief.

Wanneer een personenauto wordt gekocht bij de dealer, zet de dealer de Bpm op de factuur aan de klant. De dealer zorgt er vervolgens voor dat de betaalde Bpm bij de importeur van de auto terecht komt, die het vervolgens weer aan de Belastingdienst betaalt.

Op de website van de Belastingdienst staat meer informatie over Motorrijtuigenbelasting en Bpm

Traxall Nederland maakt gebruik van cookies om uw gebruiksgemak te verbeteren.Meer informatieAccepteer cookies