2023 - subsidieregelingen, bijtellingen en meer
Het nieuwe jaar is van start gegaan met een aantal nieuwe regels op het gebied van autobelasting. Het bijtellingsplafond voor elektrische auto’s is gewijzigd, de accijnskorting op brandstoffen verlengd en er zijn een aantal subsidies gewijzigd waaronder de SEBA en de SEPP.
Bijtelling elektrische auto’s en het plafond
De overheid wil elektrisch rijden stimuleren met onder andere een bijtellingsvoordeel met als doel het Nederlandse wagenpark te verduurzamen. De standaard bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak blijft 22%. Voor nulemissie-auto’s zoals een volledig elektrische auto geldt de 16% slechts tot en met een cataloguswaarde van €30.000. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%. In 2022 lag deze grens nog op €35.000. Voor auto’s met uitstoot betaalt de leaserijder het standaardtarief van 22% bijtelling. Elektrische auto’s die vijf jaar oud zijn, vallen in de kortingsregeling van het huidige jaar. Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt de eventuele korting op de standaardbijtelling van 22% opnieuw vastgesteld (elk jaar) aan de hand van de regels die op dat moment gelden.
Accijnskorting verlengd
De accijnskorting die vorig jaar in april werd ingevoerd vanwege de hoge brandstofprijzen, blijft voor nu gelijk aan 2022. Per 1 juli 2023 zal deze worden gehalveerd omdat de hoge brandstofprijzen dusdanig gedaald zijn dat de korting niet meer noodzakelijk is. Voor het accijnstarief voor diesel geldt dat per 1 juli de uitgestelde verhoging wordt doorgevoerd. De accijnskorting is tijdelijk en wordt per 1 januari 2024 volledig beëindigd.
Verhoging van de kilometervergoeding
De belastingvrije kilometervergoeding is per 1 januari omhoog gegaan van €0,19 naar €0,21 per zakelijke kilometer. De verwachting is dat deze per 1 januari 2024 €0,22 is.
EV-subsidie voor bedrijfsauto’s (SEBA)
De Subsidie voor Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) is ook dit jaar weer vastgesteld op € 33 miljoen. Om hiervoor in aanmerking te komen dien je wel aan een aantal voorwaarden te voldoen (terug te vinden op de site van de belastingdienst). Per bedrijfsauto kun je maximaal € 5.000 ,- ontvangen.
EV-subsidie voor private lease (SEPP)
De Rijksoverheid wil elektrisch rijden voor particuliere aantrekkelijker maken. Hierdoor is de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) geïntroduceerd. Dit om goedkoper een elektrische auto te kopen of te private leasen. In 2022 was het bedrag vastgesteld op € 3.350 en dit jaar is de subsidie € 2.950,-. Voor een gebruikte koop of private lease is de subsidie (net als vorig jaar) € 2.000,-.
Normerende regeling werk gebonden mobiliteit
In juli 2023 wordt het waarschijnlijk verplicht voor bedrijven met tenminste 100 medewerkers om de CO2-uitstoot van zakelijke en woonwerkreisbewegingen bij te houden. Hoe dit er precies uit gaat zien is nog niet bekend.